La Fundació Laboral de la Construcció i el SEPE inicien el projecte TàndEM, de formació en alternança amb l'ocupació

Dirigit a joves aturats, no qualificats, el pla té una durada de dotze mesos de formació intensiva compaginada amb treballs reals de rehabilitació a edificis públics

Noticia Cataluña

La Fundació Laboral de la Construcció (FLC) i el Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) han iniciat un projecte de col·laboració publico privada denominat TàndEM, dirigit a persones joves aturades no qualificades i el repte del qual és la capacitació i la pràctica laboral.

La FLC actua com a promotora del projecte en què s'alternarà la formació intensiva i l'ocupació en activitats relacionades amb la construcció/rehabilitació, en línia amb la transformació ecològica, digital, cohesionada i social. La col·laboració publico privada dota d'estabilitat i reconeixement al projecte, en què ambdues parts vetllen pel seguiment correcte de cadascuna de les actuacions. Per la seva banda, el SEPE ha seleccionat, en col·laboració amb els serveis regionals d'ocupació, els edificis on es duran a terme les actuacions pràctiques, a més de fer la revisió i el seguiment de l'execució del programa formatiu.

El programa TàndEM està inspirat en les escoles taller i en els tallers d'ocupació. La seva finalitat és proporcionar formació en alternança amb l'ocupació a persones joves, entre 16 i 29 anys, no qualificades i en situació d'atur. Es centra en competències professionals verds i digitals -necessàries per a la doble transició, l'assistència social i la cohesió territorial, amb l'objectiu últim de la inserció al mercat laboral.

Està inclòs als projectes d'Ocupació Jove del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), finançat per la Unió Europea a través dels fons NextGenerationEU, i és resultat de la resposta europea coordinada amb els Estats Membres per fer front a les conseqüències econòmiques i socials de la pandèmia.

Tres mesos de formació i nou de contracte laboral

El projecte té una durada total de dotze mesos, dividit en dues fases: una primera que correspon als tres primers mesos destinats a formació i una segona fase corresponent a nou mesos en què es realitzarà un contracte laboral de formació en alternança amb l'ocupació, posant en pràctica el que s'ha après en instal·lacions de l'Administració General de l'Estat.

Els joves que participen en aquesta experiència amb la FLC accediran a una especialització que millorarà les competències de cara a millors oportunitats d'ocupació. Durant el procés, coneixeran de primera mà les diverses oportunitats de desenvolupament professional existent al sector de la construcció, incloent tutories personalitzades durant el transcurs del projecte i un servei d'intermediació laboral a la finalització del mateix per aconseguir la seva inclusió laboral en una empresa del sector.

Dos projectes: Tàndem a Barcelona i Valladolid

Concretament, es posen en marxa dos projectes: Tàndem “Barcelona. Pintura decorativa en construcció”, on la FLC contractarà, a partir del mes d'abril, després dels mesos de formació prèvia intensiva, aquests joves que ocuparan llocs de pintor i executaran tasques de muntatge de plataformes de treball i tècniques de pintura. En aquest cas, les actuacions es faran a la Seu de l'Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball (INSST) de la ciutat comtal.

Al Centre de Formació de la FLC a Badalona, es va fer el  procés de selecció de les persones candidates, inscrites a les ofertes de treball publicades al web "Ocupa't" del SEPE i "Feina Activa" del SOC. A l'acte van assistir: Mª Begoña de la Val Major, coordinadora de Formació Professional per a l'Ocupació del SEPE (Direcció Provincial de Barcelona); Javier González, director de Formació i Ocupació de la FLC; Javier Gimeno, responsable d'avaluació i formació de FLC; i Ovidia García, responsable de Formació i Ocupació de FLC Catalunya.

D'altra banda, s'inicia TàndEM “Valladolid. Reforma de banys”, en què l'entitat paritària contractarà, a partir del mes d'abril, després de la seva formació inicial de tres mesos, els joves que ocuparan llocs de paleta, realitzant tasques de muntatge de canonades, paviments, instal·lacions elèctriques sense tensió, instal·lació de fals sostre, il·luminació, sanitaris i aixetes. Les actuacions de reforma es faran a la Seu de la Delegació de Govern de Valladolid.

Amb la seva participació als projectes, la FLC contribueix a generar ocupació en el marc que la Unió Europea vol impulsar a través del PRTR, atorgant un pes particular al pilar de la transició ecològica, la gestió mediambiental i la digitalització, en coherència amb el Pacte Verd Europeu, l'Acord de París i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides (ONU).